Tupp i vin eller Coq au vin

Coq au vin ( kåkk å vää..n) är nog en av de kändaste fågelrätterna som finns. Rätten hette från början Coq au och så vinets namn, typ Chambertin, Beaujolais, Crozes Hermitage , i den här har jag ett Rhônevin som är ett pepprigt , eldigt vin som jag gillar. Resten dricker vi förstås upp. Den absolut sämsta tuppen i vin åt jag i en av de förnämsta vinbyarna i Bourgogne, den kom in fryst i mitten och med sönderkokta makaroner, jag snyftade. Jag tycker bilden under blev så fin så den hamnade överst.
 Jag köpte en stor kyckling som vägde runt 1,4 kg. Jag styckade ut brösten lår, klubbor och vingar. Borde visa hur man gör men , det blir tråkiga bilder så kolla styckningskolan (stycka kyckling) på Youtube det tar ca 4 minuter. Jag delar lår och klubba samt delar brösten på hälften.
 De här grejorna skall du ha i , rött vin ca 4 dl , 10 st schallottenlökar, (ofta 2 i varje lök) 10st ganska små champinjoner, 1 msk timjan, 3 vitlöksklyftor, 1 pkt bacon, 2 msk tomatpuré, salt , peppar och 2 
oxbuljongtärningar för att få lite mörk färg på såsen.
 Stek kycklingbitarna i smör med salt och peppar, lägg i den skurna baconen och se till att det blir brynt, i med timjan, tomatpuré och rödvin. Tillsätt 4 dl vatten och de två buljongtärningarna och låt det puttra under lock i 25-30 minuter.
 När kycklingen har puttrat i 20 minuter har du i den stekta svampen och schallottenlöken och låter det puttra 10 minuter till. Då tar du en hålslev och tar upp alltihop och lägger på en tallrik.
Sen reder du såsen med beurre manié (smält smör  och vetemjöl) eller maizena utblandat i kallt vatten och häller i det sakta under omrörning tills såsen blir så tjock som du ser på skeden under texten, ett tunt lager skall ligga kvar på skeden  när du häller av såsen.
 
 Jag lägger upp lite olika delar av kycklingen med svamp och lök och serverar det med pressad potatis, finemang att blanda med såsen. Jag blev inte riktigt nöjd med färgen på såsen så jag hade i 2 msk kinesisk soja som är mörk., Det blev definitivt godare än tuppen i Chambertin. 
 
Om ni undrar vart jag gjorde av skrovet så kokade jag en härlig buljong som jag frös in till senare när jag skall bjuda på Ramen. Namnam. Fransk mat fransk musik idag.
 
 

Kommentera här: