Laxburgare med soja- och tryffelmajonnäs

Tillbaka till vardagen, jag brukar köpa hela laxsidor när det är bra pris och skära upp i 150 -gramsportioner och plasta in och frysa. Så i morse tog jag fram 2 st och lät tina i kylskåpet och gjorde laxburgare av, till detta blev det en soja och tryffelmajonnäs och lite ugnspommes på       sötpotatis, på toppen av burgaren ligger syrad rödlök. Så här gjorde jag.
 
'
 I burgaren har jag 1 msk dijonsenap, en halv hackad rödlök, en knippa skuren gräslök, salt och peppar. 
 
 Jag tar bort skinnet på laxen och skär ner den i små tärningar, jag tar 2/3 av laxen och mixar med handmixer därför att jag skall få laxköttet att binda ihop, äggvitan fäller ut i köttet och det är rena klistret, ner i en bunke med löken, gräslöken, senapen salt och peppar och rör om alltihop ordentligt med en gaffel. Smaka av den råa färsen, det är ju en laxtartar nu innan den steks.
 
 Jag formar 2 burgare och steker dem i smör och lite olja. När en droppe äggvita syns på burgaren är den klar
 
Till laxen gjorde jag ugnspommes av sötpotatis som jag skar som på bilden,  jag masserade in lite olja , salt och timjan och la allt på ett bleck och in i ugnen på 225 grader tills den blir mjuk och fått färg, ca  10-15 minuter.
 
 Soja- och tryffelmajonnäsen är en riktig umamibomb, perfekt till den söta potatisen , det syrliga från den syrade löken och citronen. Leker fint i munnen. I majonnäsen tar jag en äggula, 1msk citron, 3 msk soja ( koreansk på bilden men japansk går lika bra) 1 tsk dijonsenap , lite peppar. Var försiktig med saltet då soja är salt. Vispar ner 1,5 dl rapsolja sakta och avslutar med 1 msk tryffelolja, det låter dyrt men en flaska som på bilden kostar inte mer än 40 kronor och räcker länge om den får stå i kylen när du öppnat den. Den andra halvan av rödlöken skivar jag och tar en msk vitvinsvinäger och 1 msk mirin (ett sött vitt japansk alkoholfritt vin) och låter det stå och dra i en halvtimme.
 
Här kommer maten igen , jag skar en citronklyfta , tog några blad hjärtsallad och skar en filéad halv tomat i tärningar för att få lite färg, smaklig måltid.
 
 
En helsvensk lista, en glas vin och kör igång.