Aloo gobi - Indisk Potatis och blomkål -.

Den här rätten har jag gjort många gånger och den blir aldrig likadan. Ibland kan det bero på vad jag har hemma i kylen och skafferiet, ibland hur mycket jag vill leka. Om man gör en rätt flera gånger så vet man vad man inte skall göra och vad som blev bra förra gången, så här blev det idag.
Aloo gobi är en indisk gryta med potatis och blomkål . Jag tog 8 st små potatisar odlade på vårt ställe i Värmland och skalade och kokade i 10 minuter innan jag la i ett halvt blomkålshuvud    nedbrutet i buketter och kokade vidare i 4-5 minuter till. Därifrån hällde jag av vattnet och lät det vila medan jag skar en gul lök i klyftor ( konstigt nog håller löken formen bättre och blir inte muchi* om man gör det), jag hackar 2 vitlöklyftor som jag steker med löken i min wokpanna tillsammans med lite olja och 1 msk hel kummin. Jag har tagit lite av blasten från blomkålen sköljt och skurit ner och den åker ner i pannan nu. Den är riktigt god och den skall ni aldrig slänga. 
Därefter åker 1 msk paprikapulver , 1 msk gurkmeja och en hackad chilifrukt (utan kärnor) och till sist en stor tärnad MOGEN tomat och låter allt valsa runt nån minut.
 
 Så här ser det ut innan du häller ner potatisen och blomkålsbuketterna. Vänd runt alltihop och se till att det blir varmt, salta efter behag som Farbror Melker sa och hacka ner koriandern och persiljan och strö över. Jag försöker att alltid ha nån ört  hemma i ett glas med vatten eller i en kruka. På sommaren odlar jag massor av örter på balkongen , det blir lättare att hitta på nåt gott då.
 Så här blev det till slut, jag hade lammkorv hemma som jag ristade och stekte till. Fast det går bra utan, det är ju vegansk och det ju framtiden . Indiskt är gott. Måste åka dit.
 
 * muchi är ett eget uttryck för nåt sönderkokt, svampigt.
Lite indisk musik till, typ lite populärindiskt.
 
 
 

Kommentera här: