Trattkantarellrisotto

Detta är den perfekta helgmaten, man kan förankra sig vid spisen med ett glas vin och säga att jag kan inte gå härifrån, jag måste röra i risotton. Sjävklart med bra musik till.
Detta blir en trattkantarellrisotto, mycket på grund av min sambos otroliga näsa för att hitta svamp. Den sista skörden blev en blå IKEAkasse full med trattkantareller. Så denna är gjord på torkade men ni kan såklart göra den på färsk svamp, eller kanske sparris eller kanske jordärtsskockor?
Bara att bygga om lite i receptet.
 
 Jag tar en rejäl näve torkade trattkantareller , 2 dl avorioris, en gul lök, en vitlöksklyfta. en peperoncino (en elak liten italiensk chilidjävul) smör kanske 50 gram , ett glas torrt vitt vin, ( jag kan säga att pepparkvarnen behövdes inte). Jag kokar upp 4 dl vatten och slår över svampen i en skål och låter den stå i 20 minuter, jag använder sen svampbuljongen att spä risotton med. Jag kokar upp 7,5 dl vatten i en annan kastrull med 2 kycklingbuljongtärningar oxå att spä med.
 Jag hackar lök och vitlök och fräser upp det i hälften av smöret tar även ett par msk olivolja, jag smular ner peperoncinon ( eller annan peppar) hackar hälften av den urkramade svampen och lägger ner det i löken tillsammans med den hela svampen. Fräs runt det ett tag, gärna tills det "knäpper" om svampen .
 
 Nu är det läge att lägga i riset och valsa runt det tills det blir genomskinligt. Sen i med vinet och låt det koka in i riset.. Det är nu du säger att du inte kan gå ifrån spisen, vin  i glaset, på med musiken och spä sakta med den ihopblandade kyckling/svampbuljongen, lite i taget, detta tar 20-30 minuter.
Rör mycket och ofta och spä då och då med buljongen tills det tar slut, smaka på riset och det skall inte vara någon hård kärna kvar. Montera ner 1 dl färskriven parmesan och de sista 25 grammen smör. Den skall bli krämig.
Som ni vet älskar jag färska örter och har en stor kopparbunke med allahanda örter, Jag tog lite här och där och mixade med hälften citron hälften olivolja och ringlade runt över risotton, Risotton innehåller en massa umamismaker så jag tyckte det behövde lite syra och den fräscha örtsmaken.
 
 
Några blad och lte mer parmesan följde med oxå.
 
Som sagt helgmat. Gott X 100
 
Förra fredagen såg jag The Darkness på Nalen och det var en fantastisk konsert så där för får dde med 2 låtar på listan, den här veckan har jag även upptäckt country/rockbandet The Jayhawks så de får med 2 låtar oxå. Trevligt med nya upptäckter,
 


Kommentera här: