Gubbröra

Påsk! Och vilken konstig påsk, jag har ju bott på Österlen i många år och där var påsken viktig. Det var då allt satte igång, konstrundan lockade ut 100.000 på vägarna för att titta på konst, fika, äta och ha en härlig helg.  Påskmaten blev ju såklart naturligt inslag på ställena jag jobbade på och något som alltid återkom var "Gubbröra". Eller som när jag skulle översätta det till en engelsman      " Old mans mess"
Det finns nog lika många recept som kockar och jag vet faktiskt inte riktigt vad som är originalet, men här är mitt som jag fick av en kock för länge, länge sen.
 
 I min gubbröra som är till 2 personer har jag ansjovisfiléer, gul lök, ägg , dill och 60 gram smör. 
 Jag hårdkokar äggen ( 8 minuter i kokande vatten) finhackar löken, skär dillen ( inte hacka då blir den mosig) hacka ansjovisen. Kyl och hacka äggen .
 Ner med smöret i en tjusig kastrull och låt det inte bli brynt innan du lägger i löken som du sauterar* i smöret tills det blir genomskinligt.
 Då lägger du i ansjovisen och låter den smälta ut ordentligt peppra lite med vitpeppar och använd spadet från ansjovisburken att salta med, kokaihop det lite och låt det svalna en aning innan du har i äggen och dillen, lägg allt i en skål och kyl ner det , rör om en gång under tiden. Livet leker.
 Eftersom smöret stelnat kan du forma ett ägg av det och tex lägga upp på en skiva grovt bröd          ( tidigare blogginlägg) garnering här  blast från vårlök. Innehållet i glaset kommer från det kära Skåne och kallas besk. 
 
 * sautera, koka i smör tex
 
Gubbröra kräver gubbmusik, Glad Påsk all härliga människor.
Boktipssom även föranleder till mitt matval , jag har läst 1793 0ch 1794  av Niklas Natt och Dag och blev väl besatt när jag hörde att hans inspiration var Ernst Brunners "Fukta din aska" en biografi om Carl Michael Bellman , fiktiv. Börjar bli en jäkla blogg detta , mat, musik, litteratur.