Salta lingon ?

I våras fick jag fermenteringsfnatt, jag fermenterade det mesta som inte var så himla konstigt. Fermentera betyder jäsa på ett sätt som man kan kontrollera. Jag gillar fermentering, surkål, öl, vin, surdegsbröd är exempel på fermenterade grejer.
Nedan ser ni en del experiment på saker jag gjorde i våras, från vänster vitkål/grönkål i mitten vitkål/chili/gurkmeja/spenat och till höger gjorde jag sriracha på vatten /chili/ingefära.
Srirachan blev bäst, grönkål funkade inte alls utan blev bara besk. Gurkmejan gjorde ju vitkålen vacker och antioxidant enligt hälsogurus. Så nu tänkte jag hoppa på nåt lite tokigt så får vi se om 2-3 veckor om det gick bra .
 
 Vi plockade en massa lingon för en vecka sen så varför inte prova på att fermentera dem? Generalregeln vid fermentering är att innehållet i burken skall innehålla 1,5 -2 % salt. När man gör tex vitkålen stöter man den så att när man tar en näve av den och kramar den så det ska rinna vätska ur näven.  Så jag krossade inte lingonen utan blandade dem bara med saltet (2 %) alltså 10 gram på 500 gram lingon. Brrrr detta blir spännande.
 Mjölksyrebakterierna som skall utvecklas i burken gillar en syrefri miljö, så jag trycker ner en plastpåse i burken och fyller med vatten , gör en knut och stänger locket. Burken med gummiring släpper inte in luft däremot släpper den ut koldioxiden som bildas vid jäsningen.
 
Jag tänkte att om detta blir bra så kommer det passa bra till tex rökt renstek eller rådjurstek.
 I vilket fall blir det spännande om 2-3 veckor att se hur det blir.
 Har oxå en massa äpplen från trädgården i Värmland som jag provar att fermentera. Vad tror ni kommer att hända? 
 
 Väger upp äpplena och lägger till 2 % salt och blandar väl och gör samma sak som med lingonen.
 
 
Fermenterade äpplen finns ju förut som tex cider så vi får se vad detta blir.
Ni kommer hållas informerade. Hjälp....
 

Tror inte jag skulle våga lägga ut ettt recept på något som jag inte vet hur det fungerar, men vi kan väl lära oss tillsammans? Eller rättare sagt jag meddelar er hur det gick , haha.
Listan är modern, gillar 69 eys frå Finland . såg dem på Skogsröjet i Rejmyre för några år sen, härligt band.
 
 

Kommentarer:

1 ellen:

Hej, kul hemsida med schyssta smaker må jag säga.
När man klickar på "salta lingon" i högerspalten kommer man till ett recept på kroppkakor, där får man scrolla ner och därifrån klicka sig hit till lingonen. Just saying, men i alla fall, hur blev lingonen då, är nyfiken på detta, och tänkte prova om du fick något vettigt resultat? Jag fermenterar och grejar med mycket, senast satt brännässelfrö men lingon har inte slagit mig av någon anledning.
Men svara gärna om du har tid, ska kolla lite till på hemsidan, svaret kanske finns redan bara att jag inte hittar det!

Svar: Hej Ellen, jag fermenterar när andan faller på. Senast igår 4 kg västeråsgurka. Kör ibland med vatten, ibland torrt som jag gjorde med lingonen. Jag bara väger innehållet i burken och har i 2% salt utan jod, Ställer det mörkt i ett skåp på en tallrik. Gurkan skall få stå på fönsterbrädan i 2 veckor bara för att det blir en annan smak med solsken på burken.Gjorde så med lime (hot pickled) och det blev helt underbart.
lennartfixarkrubbet.blogg.se

2 Ellen:

Detta ska bli riktigt kul att testa, du har alltså kört lingon med bara salt, inte saltlag liksom, ja det blir toppen det här. Blir att plocka imorgon då jag redan fryst in alla plockade. Borde funka att fermentera även om de varit frysta i och för sig..

Såg det där receptet med fermenterade limen och blev jäkligt taggad, kommer testa det också. Samt ratatouillen dreglade man ju loss rejält på.

Svar: Hör av dig om du testar nåt kul. Har gjort öl oxå med granskott och älggräs så det pysslas.
lennartfixarkrubbet.blogg.se

Kommentera här: