Räkbisque eller skaldjurssoppa

När jag gjorde Ramen för några veckor sen fick jag räkskal över. Det är rena skatten, är du på kräftskiva eller ett nyårskalas eller en räkfrossa så ta med dig skalen hem och släng in i frysen, sortera bort servetter, och annan bråte innan bara. Lägg dem på en plåt med morötter , lök, vitlök ,selleri  in i ugnen. Rosta.
 
 Se till att det får rejäl färg, som du ser har jag klämt ut en halv tub tomatpuré på räkskalen som får rosta med i ugnen, det ger soppan en mer gyllene färg och ger soppan lite syra oxå.
 
 Ner i en kastrull med ett uns curry, en tsk timjan, ett par lagerblad, vitpepparkorn och har du ett barskåp med konjak i så slå på en skvätt och sätt dit en tändsticka och bränn av alltihop , OBS dock inte under köksfläkten. Brrrr fett brinner. Anyway slå på 2 dl vitt vin ur samma barskåp , täck allt med vatten och koka i 20 minuter. 
 
Sila av det , på med 3 dl vispgrädde och koka ihop till önskad styrka , smaka av med salt och peppar. Jag tycker det är fint med en rund fin smak så då kan man vispa ner en bussig bit smör så kommer himlen flygande. Jag stekte ett par brödkrutonger och la i ett par räkor som jag hade  kvar oxå.
 
 Ordet bisque kommer från Frankrike och man kan säga att det betyder en silad skaldjursfond ungefär. Hoppas det smakar.Tror det passar med världens bästa jazzband som funnits till detta.