Hummus , min version.

 På mitt jobb behövde jag ett veganalternativ till smöret på brödet, det blev hummus. Jag har varit runt i Stockholm och provat och även när jag varit utomlands.Jag har alltid tyckt att det inte varit särskilt roligt utan en lite mesig, fadd smak. Tahini som är en är ingrediens är ingen hit tycker jag, så jag har gjort en egen tolkning av hummus. Det här är ett ganska stort recept som ni bara förminskar till önskad storlek. Blötlägg 500 gr kikärtor  över natten, dagen efter slår ni bort vattnet och tillsätter nytt och kokar dem ca 45-60 minuter, jag brukar tugga på en ärta och då vill jag inte ha något motstånd. Kyl ner.
 
 Jag använder en köksmaskin med kniv men det går med stavmixer om det inte är så mycket.
Ta 5 dl kokta kikärtor, 0,75 dl pressad citron, riv 1 medelstor vitlöksklyfta, 1 tsk sambal, 1/2 msk salt och  2-3 dl rapsolja det beror vilken konststens ni vill ha och kör allt slätt i maskinen. 
 Smaka av den om ni tycker nåt fattas, den går som smör (haha) på jobbet och jag har en son som är beroende av den.Ständiga leveranser. Billigt bra käk.                                                          
 
    Den håller en vecka i kylen i en burk med lock.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: