Kalvlägg blir Osso buco

Hallå gottegrisar, överlycklig hittade jag kalvlägg i köttdisken i min affär, ska ni laga nåt till nyår så är det detta, slår oxfilén alla dagar i veckan. Inte svårt och alla blir imponerade av att det ser svårt ut men icke sa nicke. Kalvlägg är ju själva benet på kalven som sågas rakt över så att benet och märgen kommer med. Märgen dvs fettet som finns inne i benet är en smak som man inte hittar någon annanstans. Typ komprimerad oxsmak. Som franskt smör kan smaka oxå. Nedan ser ni läggen , ett par stjälkar selleri , en stor gul lök ,några morötter , lite vitlök ,en sked timjan, (den på balkongen har gett upp) lagerblad och en halv dl tomatpurè.
 
 I originalrecept doppar man läggen i vetemjöl när man steker dem för att de skall få bra färg och att det skall reda såsen lite men strunta i det och använd smör att steka i istället för olivolja så får det färg, jag tycker märgen som kommer att smälta ut i såsen kommer bättre till sin rätt utan mjölet och så bränner det inte i botten. Kom ihåg att snitta upp  kanterna lite så att lägget inte drar ihop sig och ser ut som en skål.  Salta och peppra , gärna med nymald svartpeppar. Mmmm
Ta upp köttet och i med grönsakerna på hög värme , i med tomatpurén och örterna och häll på  den saknade olivoljan , inget måste men smör och olivolja tillsammans är sänt från hen däruppe. Jag tärnade i några tomater oxå  och la ner några  persiljekvistar, 3 dl vitt torrt vin nån dl vatten, på med locket och låt det puttra 1,5-2 timmar. Kolla vätskenivån då och då och spä med vatten om det behövs,
 Rätten heter Osso buco i Itailen och den serveras med någonting som heter gremolata som är en blandning av hackad persilja, riven citron och riven eller finhackad vitlök. Allt blandas , jag tog med lite citronsaft och en skvätt olivolja som jag sen strödde ut över kalvlägget på tallriken,
 OM man vill ha något till så funkar nog det som du tycker om, i Italien kan man fåen enkel risotto till eller pasta men jag gjorde gnocchi till eftersom jag hade några kalla potatisar i kylen. Jag gjorde det i ett annat blogginlägg,  4 hg potatis pressat , 2 dl vetemjöl, 1 ägg salt och peppar knåda , rulla och sjud i kokhett vatten till de flyter upp. Jag smälte en rejäl bit smör och la i en sked av gremolatan och hällde över gnocchin, det kan väl inte skada tänkte jag, :-)
 
Så här blev det , överst på tallriken ser ni benet med den urkokta märgen, det blir knappast godare. Vällagat , massor av kärlek , både milda och intensiva smaker, halleluja. 
 
 
 Listan med musik, innehåller en del skön jazz, cool skön musik att lyssna till när du fixar nyårsmaten med ett glas bubbel bredvid spisen. 
 
 
 
 
 

Kommentera här: