Blomkål efter jul

Jag älskaaaaar blomkål. Det går att gör så mycket av den, gratinera, äta som råa, stuvade, rostade, ha i en gryta . Innehåller masssor av C-vitamimer och en del K-vitaminer. Man skulle kunna kalla det den perfekta bantningsgrönsaken. Mättande utan kalorier, lite fibrer i och för sig och mycket bra vitaminer. Inget jättenytt alltså. Men om man jämför med stekt prinskorv , stekt potatis och ett stekt ägg är ju det rena hälsokosten. Jag delade 3 stora potatisar ( 2p ) oljade in dem saltade dem och bakade dem i 45 minuter 200 grader, jag gjorde en sauce vierge se här. Jag blancherade ett halvt blomkålshuvud  ( släng i kokande saltat vatten , kyl ner snabbt)  sen ner i en gratängform med massor av parmesanost över och gratinera in 250 grader i 6-9 minuter. Superenkelt och tokgott, jag serverade det med dijonsenap.
 
 Nytt år ny musik , iinte hittat ny jättekul musik, men som vanilgt ett glas vin och listan så skapar du bättre mat. Tyvärr vill inte Spotify samarbeta med mig ikväll, jag tar igen det nästa gång. 
 

Kommentera här: