Lax med fetaost och varm broccolisallad

 Lax med feta och varm broccolisallad, gott  och väldigt bra mat om man är intresserad av hälsa och god mat.
Just nu har alla stora livsmedelskedjor billig lax (våren - 21) så jag köper hela sidor  som jag  parerar , portionerar , plastar och fryser in.
 
Att parera en lax betyder att skära rent från det man inte vill äta, nedan ser ni när jag skär bort det fetaste från magen från laxfilén.
 
 Jag tar även bort pinnbenen som sitter under den främra delen under ryggfilén tror de är 18 st, men oftast har norrmännen tagit bort dem maskinellt.
 Funkar att ha en liten el-tång om du har det i verktygslådan.
 
 Här ser ni vad jag fyller laxen med . Jag tar ca 50 gram crème  fraiche , som jag mosar med 50 gr fetaost,  på balkongen växer redan gräslöken så det får följa med en liten knippa oxå.  Saltar och pepprar tills jag tycker det smakar gott.
 Mosat blandat och klart.
 Jag skär ett snitt i laxen som jag lägger fetaostfyllningen i.
 Till detta gör jag en varm broccolisallad,.Jag har ett broccolibukett, ett paket kalkonbacon, en knippe ramslök ( lyxgrej men ta ett par salladslökar annars) en knippa rädisor som jag sköljer och delar och lite furikake. (Japansk fröblandning) Jag skär broccolin längs med stammen i långa små buketter.
 
 Jag kokar upp 1,5 l vatten och slår över broccolin som jag lagt i en kastrull tillsammans med ett par msk salt, samtidigt knapersteker jag den finskurna kalkonbaconen. 
Jag hälller av vattnet från broccolin när stjälken är lagom mjuk . Sticker den med en skalkniv. Baconet får svalna på hushållspapper. Jag lägger broccoli, kalkonbacon, finskuren ramslök, delade rädisor i skål och slår olivolja, vitvinsvinäger salt och peppar över och blandar.
 Jag bakar laxen i ugnen i 200 gr med enbart övervärme  i 10 minuter, så det får färg och att fisken blir lite krämig längst ner. Ser väl gott ut ? Och jäkligt BRA och GOD mat, vill du ha potatis till så kör för tusan.
 Det var ett tag sen jag gjorde ett inlägg men det beror på det berömda viruset som slog till och slog ut mig några veckor. Hoppas ni gillade receptet och provar på.
Listan till tillagandet blir litet av ett soundtrack ur en serie jag sett ( Small Axe) som jag tog starkr intryck av, Håll till godo.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: