Puttanesca

Salsa alla puttanesca, denna kryddiga underbara snabba fantastiska sås till pasta. Skulle någon fråga vad jag tycker mest om skulle jag svara medelhavsmat.  Det innebär  för mig vitlök, sardeller, tomater, örter, oliver, kapris, aubergine, olivolja jag tror ni vet. Jag äter ju sällan pasta men om jag gör det skall det vara äkta italienskt. Jag köpte linguinipasta till puttanescan därför jag tycker det är mer att "tugga" i, jag gillar att koka den 1 minut för lite så det nästan är en kärna kvar i den, konsistensen ni vet. Jag har 8 sardell filéer, 3 klyftor vitlök, 1 dl svarta urkärnade oliver, 2 msk kapris, 10- 15 mogna körsbärstomater och en peperoncino (elak itaiensk chili) ta vanlig chili annars. Jag brukar ta 80 gram pasta torrvara per person. Olivolja såklart. Persilja som avslutning.
 Jag hackar vitlök, kapris , oliver, persilja  smular den torkade peperoncinon och delar tomaterna.
 Jag häller i 4-5 msk olivolja och fräser upp vitlöken och smälter ner sardellerna innan jag vänder ner oliver och kapris. Låt det gå runt i pannan i nån minut innan du lägger i tomaterna och låter det koka ett par minuter.  Här ser jag att jag vill ha i en  msk tomatpuré för att få det lite "såsigare". Jag spär alltihop med en skopa av det stärkleserika pastavattnet och jag låter koka ihop ett par minuter. Stärkelsen ser ju till att "reda" såsen lite grann.
 När linguinin är klar häller jag bara av vattnet och häller ner pastan i såsen, obs skölj inte pastan då stärkelsen sköljs bort, den som skall suga upp såsen. 
 
Ta en pincett eller tång och "snurra" upp en portion på tallriken. En del italienare påstår att det inte skall vara ost på en pasta som innehåller fisk men det struntar jag i. Love it.
 
 Promise det tog max en kvart att göra. Då kokade jag upp pastavattnet i tekokaren, rödvin till är inte helt knasigt.
Rocknroll till rocknrollmat.
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Blev väldigt gott! Tog en röd chili och vanlig spaghetti istället. Perfekt sälta och hetta tillsammans med de lite sötare tomaterna! 👌

2 Anonym:

Blev väldigt gott! Tog en röd chili och vanlig spaghetti istället. Perfekt sälta och hetta tillsammans med de lite sötare tomaterna! 👌

Kommentera här: